Startende docenten begeleiding

Wil jij de startende leerkracht behouden voor het onderwijs en hem/haar de juiste begeleiding geven? Ik help je om dit voor elkaar te krijgen!

Bijna één derde van de startende leraren stopt binnen vijf jaar met lesgeven. Bovendien wordt het een steeds grotere uitdaging om voldoende leraren te vinden. Dit is een enorme zorg: voor goed onderwijs zijn goed toegeruste docenten essentieel!

Een goed begeleidingsprogramma kan helpen om leraren te behouden voor het onderwijs blijkt uit onderzoek (bron: Waarom stoppen leraren soms binnen vijf jaar? (wij-leren.nl). Belangrijk daarbij is:

  • goede begeleiding op maat
  • samenwerking met andere docenten
  • deelnemen aan een netwerk

In alle hectiek blijkt het vaak lastig een startende docent goed te begeleiden. Hoe dit dat op jullie school?

Het is mijn missie om startende docenten te helpen doormiddel van coaching, training en supervisie. Ik help scholen met een goed begeleidingstraject voor startende docenten zodat ze met plezier en passie hun werk doen.

Sinds 23 jaar werk ik in het onderwijs als docent, coach en als intern begeleider zowel in het BO, VO en PABO. Daarnaast heb ik in mijn studie begeleidingskunde en in de praktijk goed geleerd te coachen en supervisie/intervisie te geven aan onder andere docenten. Ik ben gecertificeerd coach en supervisor (aangesloten bij de LVSC). Deze ervaringen en vaardigheden zet ik graag in om startende docenten verder te brengen en scholen te ondersteunen in het professionaliseren van hun docenten.

Dit doe ik met een traject op maat met daarin:

  • individuele coaching
  • groepssupervisies
  • gezamenlijke trainingen over onderwerpen waar je als startende docent tegenaan loopt zoals motivatie, groepsdynamica en zelfzorg.

Samen kunnen we zoeken naar wenselijk is voor jullie school: hoe kunnen we elkaar aanvullen in wat nodig is? Ik ga graag vrijblijvend met jullie hierover in gesprek.

De deelnemers gaan aan de slag met hun eigen doelen en oefenen gericht in hun dagelijkse onderwijspraktijk. Ze leren van elkaar en voelen zich minder eenzaam in de struggles die ze ondervinden. Bovendien leren ze zichzelf kwetsbaar op te stellen en samen naar oplossingen te zoeken. Dit zijn mooie kwaliteiten voor sterke schoolteams. In de op maat gemaakte trainingen wordt de theorie vertaald naar de praktijk.

Ik heb in supervisie veel over mijzelf geleerd en dat kwam vooral door de vragen die mij gesteld werden aan de hand van een casus. Waar ik mij eerder weinig of minder van bewust werd, of waarvan ik niet wist hoe ik het aan moest pakken. Nu heb ik veel handvatten van verschillende kanten gekregen en merk ik ook dat ik mij meer bewust ben van mijn handelen en wat bepaald gedrag met mij doet, maar vooral hoe ik daarmee om moet gaan. Ook heb ik geleerd om me kwetsbaar op te stellen om daardoor nog veel dieper te gaan en dus veel meer over mijzelf te leren. 

Marline van der Ree Doolaard, startende leerkracht

Ik heb mijn doelen bereikt door te oefenen in de praktijk voor de klas maar ook tijdens de gesprekken die we hadden bij supervisie. Ik merkte dat het fijn was om elkaars verhalen te horen en er met elkaar over te praten. Zo besefte ik steeds meer dat ik niet de enige ben die de dingen lastig vindt, maar dat het eigenlijk ‘heel normaal is’ als je tegen bepaalde dingen aanloopt. En zeker als startende leerkracht!

Lisanne, startende leerkracht